Felnőtt OLVASÓK kÖRE

 

Kezdetben az Újkerti Könyvtárban, majd 2006. szeptembere óta az Újkerti Közösségi Házban működő Felnőtt Olvasók Köre (FOK) létrejöttének története:

1945-1970-es évekig a magyarországi művelődési élet egyik jellegzetes sajátossága volt, - pár európai országéhoz hasonlóan - hogy a művelődés folyamataiban a „köz” művelődés és a „köz” oktatás egymástól kettészakadt, tartalmilag és intézményileg is.

Ennek oka, hogy a társadalmilag szükségesnek ítélt ismeretek, tudás, képesség, magatartás elsajátítatása, mint közoktatás, mint iskola, leválik és elszakad a közművelődéstől. Az iskola akár a kényszer útján is elsajátítandó tudás, az állampolgárként és munkaerőként való létezéshez szükséges tudás intézményévé vélt 1945 után.

A közművelődés a szabadság szférája. Ez a szféra is szervezett ugyan, de az itt felajánlott tudás, műveltség elsajátítása nem kötelező, csak lehetőség az önfejlődésre.

Az 1970-es évek elejétől „új típusú” intézmények jöttek létre, amelyek arra szövetkeztek, hogy ezt a két szférát újra egyesítsék. Keresték a választ arra, hogy hogyan lehet a mai modern világunkban az iskola, a tanulóifjúság háza, kiindulópontja, szellemi műhelye, egy település egész művelődési folyamatainak. Ezeket az új intézményeket neveztük „általános művelődési központoknak” (ÁMK) „nevelési központoknak”(NK).

Ilyen ÁMK-ban kezdődött a könyvtári munka 1980-ban az Újkertben. A feladatok mindig az állandóan változó olvasói igényekhez igazodtak. 1996-ban alakult meg a Nyugdíjas Olvasók Klubja , amelynek 2002. januártól Újkerti Felnőttek Olvasó Köre (UFOK) nevet adtuk.

Olvasókör programja, tervek:

A munkában eltöltött időt figyelembe véve, életünket két nagy részre oszthatjuk:

•  „Életünk délelőttje” - Nyugdíjas kor előtti szakasz.

•  „Életünk délutánja” - Nyugdíjas kor.

Ha azt akarjuk, hogy ez a délután ne legyen csak pusztán a délelőtt szánalmas toldaléka, akkor ezt a kort meg kell tölteni tartalommal, értékkel, elfoglaltsággal.

A művelődési intézményekre ezen a téren nagy feladat hárul, ezen belül a könyvtárakra is.

Ugyanakkor az idősebbek tudatában felhalmozódott egy csomó olyan tudás, az átélt történelmi események tapasztalata, értékítélete, amely egyetlen írott dokumentumban sem található meg. Meg kell menteni ezt a történelmi örökséget, le kell jegyzetelni, és a történészek rendelkezésére adni.

Ezeknek a megteremtésére jött létre az Újkerti Könyvtárban a Felnőtt Olvasók Köre. Ebben az olvasókörben kezdődött meg 2002. januárban az a program a Debreceni Egyetem Felnőttnevelési és Közművelődési tanszékével közösen, amelyet a Sokrates Nemzeti Irodához beadott Grundtvig pályázat is támogatott.

Cél : segítséget adni és módszereket kidolgozni, az élethosszig tartó tanulás és a „Tudás Európájának” megteremtéséhez.

A Felnőtt Olvasók Körének tagjai : 15-20 fő. (50% nő, 50% férfi)

Iskolai végzettség szerint : egyetemi, főiskolai végzett: 12 fő

középfokú végzett: 8 fő

Életkor szerinti megoszlás : 40-80 év

Programok időpontja : minden héten csütörtökön

14.30 órától - 16.30 óráig.  

Témakörök:

- Hogyan élték meg a különböző életkorú emberek a háború befejezésétől napjainkig terjedő időszakot a munkájukban, művelődési életükben, magánéletükben, az élet különböző területein. A humán és reál műveltség története, alakulása napjainkban, jelentősége életünkben.

- Az irodalmi művek, a költészet megtartó ereje életünk sorsfordulóinál.

- A lakóhely jelentősége az ember életében.

- A globalizáció.

- A vallások jelentősége az emberek életében.

- A világ, ahogyan „Én” látom.

- Könyvbemutatók, aktuális témák, események stb.

- Idegen kultúrák megismerése, a látókör szélesítése.

Programjaikkal azt kívánják segíteni, hogy mindenki számára hozzáférhetővé váljon a legkorszerűbb tudás, annak érdekében, hogy aktív állampolgári életet élhessen mindenki, minden életkorban.

Hadházy Csabáné

Képek az Olvasókör történetéből:

Ópusztaszer - 2004. június 03.

Az iszlám - 2005. március.

A Szolnoki Olvasókör látogatása - 2005. szeptember 27.

Olvasókör - 2005. november